پنهان ترین دلایـل چـاقی

به گزارش وبلاگ فوتبال، گاهی اوقات بدون آن که دلیل مشخصی وجود داشته باشد، حس می کنیم وزن مان رو به افزایش است و در حال چاق شدن هستیم. غذا به میزان می خوریم و تحرک مان هم بد نیست اما باز هم وزن مان سیر صعودی را طی می نماید و هر ماه سنگین تر از ماه قبل می شویم. در این مطلب با 8 دلیل پنهان چاقی آشنا می شوید که ممکن است یکی از آنها، دلیل چاقی خودتان هم باشد.

پنهان ترین دلایـل چـاقی

پنهان ترین دلایـل چـاقی

ترجمه: محمدرضا علیزاده

گاهی اوقات بدون آن که دلیل مشخصی وجود داشته باشد، حس می کنیم وزن مان رو به افزایش است و در حال چاق شدن هستیم. غذا به مقدار می خوریم و تحرک مان هم بد نیست اما باز هم وزن مان سیر صعودی را طی می نماید و هر ماه سنگین تر از ماه قبل می شویم. در این مطلب با 8 دلیل پنهان چاقی آشنا می شوید که ممکن است یکی از آنها، دلیل چاقی خودتان هم باشد.

ژنتیکبه

استثنای گروه اندکی از افراد که به خاطر ژن های شان لاغر می مانند، عده زیادی تحت تاثیر همین ژن ها اضافه وزن پیدا می نمایند. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است از 20 سالگی به بعد تحت نظر یک متخصص تغذیه قرار بگیرید تا برای شما برنامه غذایی را تجویز کند. اگر در 25 سالگی اندامی متناسب نداشته باشید، مطمئنا در 50 سالگی وضع وخیم تر خواهد شد.

سن

از 25 تا 50 سالگی به طور میانگین حدود 10 کیلوگرم به وزن افراد افزوده می گردد. تنها وزن یک پنجم از مردم تغییر نمی نماید. دلیل چاقی شدن این است که ما در 20، 35 و 50 سالگی غذاهای یک شکل نمی خوریم و به همان مقدار فعالیت نداریم. از میان مردان و زنان، مردان راحت تر وزن کم می نمایند اما متاسفانه تعداد بیشتری از آنان به اضافه وزن دچارند. آمار نشان می دهد در سن 35 تا 54 سالگی 60 درصد مردان اضافه وزن دارند، در حالی که این اندازه در میان خانم ها تنها 40 درصد است. هر چه سن بالاتر می رود، این شکاف همچنان باقی می ماند. مثلا در سن 55 تا 74 سالگی در حالی که 73 درصد مردان اضافه وزن دارند، تنها 58 درصد زنان به این مشکل دچارند. برای پیشگیری از چاق شدن با بالاتر رفتن سن به تمامی خانم ها و آقایان بالای 40 سال توصیه می گردد در عین رعایت تنوع غذایی، اندازه انرژی بیشتری بسوزانند.

رژیم های غیرعلمی

تمامی رژیم های غیرعلمی ابتدا سبب لاغر شدن و بعد، موجب چاق شدن افراد می شوند. در واقع، رژیم باعث می گردد فرد فکر کند بعد از لاغر شدن، برای ثابت نگه داشتن وزن اش می تواند تمامی مواد غذایی لذیذی که از برنامه غذایی اش حذف نموده بود را دوباره اضافه کند. با این امید، رژیم سفت و سختی می گیرد که با عادت گذشته او تناسبی ندارد اما این باوری اشتباه است. مردم نمی توانند آنچه را دوست دارند از زندگی شان حذف نمایند. اگر برای مدتی از آنچه دوست دارید دور باشید، تمایل تان به آن افزایش می یابد. رژیم باعث می گردد، میل بیشتری به چیزهایی که از شما دریغ شده پیدا کنید و با سرانجام رژیم به سمت آنها گرایش یابید و در نتیجه چاق می شوید، پس به جای رژیم گرفتن سعی کنید عادات زندگی خود را تغییر داده و برای همواره اصلاح کنید.

هورمون ها

آنالیز ها نشان داده اند طی دوران یائسگی به دلیل کاهش استروژن، تناسب اندام اصلاح می گردد اما اگر یائسگی با تحولات روانی مثل استرس، از دست دادن همسر یا فرزندان همراه باشد، از آنجا که سبب غذا خوردن بیشتر در زنان می گردد، می تواند عاملی برای چاقی باشد.

استرس

یکی از دلایل اصلی چاقی، بحران های روانی است. وقتی که ما نگران هستیم، تنهاییم یا افسرده ایم، بیشتر غذا می خوریم و در نتیجه چاق می شویم. مواد غذایی در دسترس ترین ضداسترس های طبیعی اند. برترین راه این است که وقتی دچار نگرانی می شوید، دلیل آن را بیابید و فورا سراغ مواد غذایی نروید. به این ترتیب تا حدی از اندازه نگرانی شما کاسته می گردد. نکته دیگر اینکه برای رفع کردن استرس و بحران های احساسی خود به سمت انجام یوگا بروید. سرگرم کردن خود به بعضی فعالیت ها هم از تمایل شما به خوردن حین نگرانی ها می کاهد.

سلول های چربی

چاق شدن در پی حجیم شدن بافت چربی زمانی اتفاق می افتد که سلول هایی به نام آدیپوسیت (سلول های چربی) تشکیل شده اند؛ وقتی یک فرد چاق می گردد یا این سلول ها عظیم شده اند یا اینکه تعدادشان زیاد شده. البته در صورتی که چاقی در اثر عظیم شدن سلول ها باشد، قابل جبران است اما اگر در نتیجه اضافه شدن تعداد آنها باشد، درمان کار سختی خواهد بود.

بی توجهی به احتیاجهای بدن

مصرف مواد غذایی بیش از احتیاج بدن، ریزه خواری، کم خوری حین گرسنگی و... می تواند تعداد سلول های چربی را افزایش دهد. یک قانون ساده وجود دارد و آن اینکه برای حفظ تناسب اندام به احتیاج بدن تان گوش دهید. وقتی سیر شدید، دست از خوردن غذا بکشید. رژیم نگیرید و تنوع و تعادل را رعایت کنید. قند و چربی سبب چاقی نمی شوند، مگر آنکه اضافه مصرف شوند.

ترک سیگار

چاقی یکی از اثرات ترک سیگار به ویژه در خانم هاست. یک سوم خانم ها پس از ترک سیگار 3 تا 4 کیلوگرم وزن اضافه می نمایند. 10 درصد از سیگاری های حرفه ای هم پس از ترک بیش از 10 کیلوگرم به وزن شان افزوده می گردد. در واقع، در اثر نیکوتین موجود در سیگار، بدن کالری بیشتری می سوزاند، بنابراین با ترک آن احتیاج بدن حدود 200 تا 300 کیلوکالری در روز کاهش می یابد، پس در صورتی که فرد اندازه کالری مصرفی خود را کاهش ندهد، چاق خواهد شد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "پنهان ترین دلایـل چـاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنهان ترین دلایـل چـاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید