وقتی تهیه کنندگان پفک فروش به صحنه موسیقی می آیند!، چرا ترانه هایی که استاندارد نیستند، مجوز می گیرند؟

به گزارش وبلاگ فوتبال، قدیمی ترانه سرای کشورمان از مافیای موسیقی و صدور مجوز برای ترانه هایی که فاقد اصول ادبی هستند، انتقاد کرد.

وقتی تهیه کنندگان پفک فروش به صحنه موسیقی می آیند!، چرا ترانه هایی که استاندارد نیستند، مجوز می گیرند؟

صابر قدیمی ترانه سرای معاصر کشورمان در گفت وگو با خبرنگار ، درباره تجاری شدن موسیقی کشورمان گفت: من شخصاً با تجاری سازی هیچ صنعتی مخالف نیستم، موضوع اینجاست کسانی که در یک صندلیی قرار می گیرند آیا استعداد و لیاقت کافی را دارند؟ از طریق هزینه های میلیونی به یک صندلی رسیده و خواننده شده اند یا به واسطه کنارگذاشتن خوانندگان پیشکسوت توانسته اند مشهور شوند و کسب درآمد نمایند؟

او ادامه داد: فرآیند رسیدن به کنسرت دیگر مانند گذشته متکی به استعداد و صدای خوب نیست؛ بلکه به وضع اقتصادی فرد یا پدرتان بستگی دارد و هرچه پول بیشتری خرج کنید به شهرت بیشتری خواهید رسید. در حال حاضر شما برای خواننده شدن کافی است به یک تهیه نماینده مراجعه کنید و به او پول بدهید تا شما را خواننده کند؛ چرا که در شرایط موجود اصلا صدا و استعداد صندلی و ارزشی ندارد و با دستگاه درست می گردد.

این شاعر جوان اظهار کرد: موسیقی هم مانند صنعت سینماست؛ در حرفه بازیگری هم چهره فرد ملاک است و هم پولی که در جیب دارد؛ جالب این است پس از اینکه پول زیادی خرج می نمایند تا خواننده شوند و کنسرت برگزار نمایند، سود بسیار زیادی به تهیه نماینده می رسانند! درواقع بعضی از خوانندگان حال حاضر اجاره داده می شوند و درصدی محدود از فروش کنسرت ها نصیب خودشان می گردد.

قدیمی درباره فضای مجازی گفت: الان مشکل فضای مجازی است که به دست بعضی تهیه نمایندگانی که هیچگونه علاقه و عرقی به موسیقی ندارند اداره می گردد. درنتیجه آهنگ های خوانندگانی که بویی از استعداد و صدای خوب نبرده اند، یک شبه در همه جا منتشر می گردد. به طوری که شما در هر خانه یا ماشینی وارد می شوید آهنگ های آن ها را می شنوید. البته اگر این آهنگ اثر خوب و استانداردی باشد، هیچ ایرادی ندارد، مشکل اینجاست که این دست آهنگ ها کاملاً فاقد استاندارد های لازم و ابتدایی هستند.

او اضافه کرد: بخشی از مسائل موجود به سیاست گذاری های غلط مربوط می گردد که ما خواننده های خوبمان را به علت های مختلف که گاه با یک مذاکره کوتاه حل شدنی بوده است، کنار گذاشته و راه را برای ورود افراد بی استعداد باز نموده ایم. نتیجه این سیاست غلط هم این می گردد که یکی از همین خواننده ها که هنوز به صندلی و شخصیت لازم شهرت نرسیده است به یک مامور سیلی می زند!

تهیه نمایندگانی که دلسوز موسیقی نیستند

قدیمی در خصوص نبود افراد دلسوز در هنر اول کشور گفت: مشکل اصلی این است که بعضا تهیه نمایندگانی وارد موسیقی شده اند که دلسوز هنر اول نیستند و اصلا تعیین نیست درگذشته چه فعالیتی انجام داده اند. بعضی از این افراد تا چندی پیش پفک می فروختند! زمانی که متوجه شده اند فضای موسیقی پر رونق است به این حرفه روی آورده و بر این باور هستند که همان گونه که پفک نمکی را به فروش می رساندند، حالا هم باید خواننده را بفروشند؛ حتی تعدادی از تهیه نمایندگان به طور مستقیم از لفظ فروش برای خواننده استفاده می نمایند.

این ترانه سرا با اشاره به اینکه بعضی خوانندگان تاریخ مصرف دارند، گفت: بعضی از خواننده هایی که امروزه وارد موسیقی می شوند، تاریخ مصرفشان از تاریخ مصرف شیر کمتر است. دو روز تبلیغ می شوند، با صرف هزینه های میلیونی چند کنسرت برگزار می نمایند و خیلی سریع هم کنار می روند. این امر در واقع کشف و خنثی سازی یک استعداد است؛ البته اگر استعدادی وجود داشته باشد.

او ادامه داد: استعداد های ما در شهرستان ها هستند. تا زمانی که بازار موسیقی به این شکل و در دستان افرادی خاص باشد که تمام سالن ها را بین خودشان تقسیم می نمایند و خوانندگان خودشان را به نمایش می گذارند، هیچ وقت آن استعداد ها دیده نمی شوند و مجالی برای رشد و شکوفا شدن نخواهند داشت.

قدیمی در ادامه در اعتراض به مجوز ها گفت: موضوع مهم دیگر این است که بعضی از ترانه ها در شورای صدور مجوز که با حضور ادیبان بزرگ اداره می گردد، مجوز نمی گیرند؛ اما همین آثار پخش می شوند. پس مجوز خود را چگونه و از کجا دریافت می نمایند؟ باید بگویم که بعضی از ترانه ها به هیچ عنوان استاندارد نیستند و تمامی ایراد های یک شعر را دارا هستند و می توان از آن ها به عنوان نمونه یک شعر کاملاً غلط برای آموزش استفاده کرد.

او ادامه داد: در گذشته خواننده با من تماس می گرفت و درخواست شعری خوب می داد، ولی الان به دنبال شعر نیستند و فقط چند کلمه می خواهند که جذاب باشد و اصلا معنای ترانه اهمیتی برایشان ندارد. به عنوان مثال در یک ترانه گفته شده است لااقل بهتر از دونفر آخری دلبر جان! واقعا همچین شعری چگونه مجوز گرفته است؟

قدیمی توضیح داد: ما در حال باختن هنر اول کشورمان هستیم و افراد پیشکسوت و کار بلد هم دیگر صندلیی ندارند. بار ها دیده شده که به کنسرت ها دعوت می شوند، اما مورد تشویق جزئی قرار می گیرند و توجه چندانی به آن ها نمی گردد. در واقع از آن ها استفاده ابزاری می گردد برای خود نمایی بیشتر.

قدیمی درباره ابتذال در موسیقی هم اظهار کرد: به معنای واقعی در حال حرکت به سوی ابتذال هستیم و ترانه های ما حداقل های یک شعر را هم ندارند. در نتیجه جوانان با استعداد کشورمان هیچ وقت دیده نخواهند شد. هر روز یک دسته از افراد با موسیقی های تکراری و بی محتوا روی کارمی آیند و مافیا تشکیل می دهند. ادعای این افراد هم این است که ما خواسته های مردم را برآورده می کنیم؛ در صورتی که اصلا اینطور نیست.

وی اضافه کرد: مردم آثار فاخر و خوب که دارای متن، ملودی، تنظیم درست و استاندارد است هم گوش می دهند. مانند آثار خوانندگانی همچون محسن چاووشی، علیرضا قربانی، رضا صادقی و....

قدیمی درباره نتیجه این فرآیند گفت: الان موسیقی اصلا اوضاع خوبی ندارد، در یک شرایط نابسامان و نامساعد قرار گرفته که کم کم به جایی خواهیم رسید که همین تعداد اندک از خوانندگان خوب و اصیل کشورمان هم گوشه نشین می شوند. این امر به نفع کسانی است که درحال فعالیت با کار های بی اصول هستند.

وی در سرانجام یادآور شد: نزدیک به یک دهه است که گرفتار چنین موضوعاتی هستیم و در دو سال اخیر شدت گرفته است. باید تغییر رویه ای در نهاد های مجوزدهنده به وجود بیاید و صرفاً از اصرار بی مورد به حذف یکسری از کلمات کلیدی دوری نمایند و تبعیض ها کنار گذاشته گردد. شورای موسیقی هم باید تصمیمات جدی بگیرد و به هر ترانه ای مجوز کار ندهد؛ در حال حاضر شاهد صدور مجوز برای ترانه هایی هستیم که بدیهیات یک شعر فارسی را هم دارا نیستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "وقتی تهیه کنندگان پفک فروش به صحنه موسیقی می آیند!، چرا ترانه هایی که استاندارد نیستند، مجوز می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی تهیه کنندگان پفک فروش به صحنه موسیقی می آیند!، چرا ترانه هایی که استاندارد نیستند، مجوز می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید