چرا 30 هزار گوشی در ایران غیر فعال شدند!؟

به گزارش وبلاگ فوتبال، بر اساس آمارها بازار ایران در طول سال به چیزی حدود 14 میلیون گوشی موبایل نیاز دارد، اما تا پیش از شروع طرح رجیستری در سال 96 حدود 12 میلیون عدد از این مقدار با گوشی های قاچاق تامین می شد. عدم وجود راهکارهای بازدارنده، قاچاق گوشی موبایل را در طول دهه گذشته به یکی از معضلات اساسی بازار موبایل تبدیل نموده بود و هر سال چیزی حدود یک تا دو هزار میلیارد تومان سود خالص راهی جیب قاچاقچیان می کرد (معادل مجموع بودجه چندین وزارت خانه). تا اینکه بالاخره از 28 مهرماه 96 طرح رجیستری عملی شد و از این تاریخ به بعد واردات گوشی موبایل فقط از دو راه ممکن بود؛ اول واردات توسط نمایندگان رسمی و روش دوم ورود شخصی گوشی موبایل توسط مسافران.

چرا 30 هزار گوشی در ایران غیر فعال شدند!؟

دور زدن طرح رجیستری و برخورد با متخلفین

در حقیقت رویه به این شکل است که اگر در طول 3 ماه گذشته یک ورود و خروج در پاسپورت شما ثبت شده باشد، می توانید یک گوشی موبایل را پس از پرداخت عوارض گمرکی به نام خودتان ثبت کنید و این کار در هرسال یکبار امکان پذیر خواهد بود. مشکل اینجاست که بعضی از آژانس های مسافرتی اطلاعات مسافرین خود را به شکل غیر قانونی در اختیار شخص ثالث قرار می دهند تا به شکل تجاری مورد استفاده قرار گیرد گوشی های قاچاق به اسم مسافرین رجیستر گردد.

روز گذشته سامانه همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی کشور) با انتشار اطلاعیه ای اظهار داشت به شدت با چنین روش هایی برخورد می نماید و در اولین قدم بیشتر از 30 هزار گوشی موبایل که در بازه 4 الی 28 شهریور به شکل غیر قانونی رجیستر شده اند را شناسایی و آنتن دهی آنها را قطع نموده است.

قطعا انجام چنین برخوردهایی با متخلفین ضروری است، اما گشتی در بازار موبایل نشان می دهد بعضی از فروشگاه های گوشی موبایل تا دیروز به همین روش ارتزاق می کردند و حالا امکان ادامه فعالیت خود را ندارند. در نتیجه احتمالا بین کسانی که این 30 هزار گوشی موبایل را خریده اند هم بعضی هستند که روحشان از تخلف فروشنده خبر ندارد و حالا باید در به در دنبال پیدا کردن شخص خاطی و زنده کردن حق و حقوقشان باشند.

راهکار چیست؟

در خصوص لزوم جلوگیری از قاچاق تردیدی وجود ندارد، چون وقتی نماینده رسمی در حال فروش محصول از مبادی رسمی باشد، نمی توان روی قاچاق همان کالا چشم بست و از نماینده قانونی حمایت نکرد. اما مشکل مهم در این میان خریدارانی هستند که بدون انجام آنالیز های لازم از فروشنده های غیر معتبر گوشی می خرند و زمانی که با قطع آنتن روبرو می شوند، هیچ فروشنده ای برای پاسخگویی درکار نیست. حتی گاهی اوقات فروشندگان غیر قانونی به دلیل مشکل رجیستری محصولی را با قیمت پایین تر از نماینده رسمی به فروش می رسانند، اما آنتن دهی گوشی یک ماه پس از خرید متوقف می گردد و ضرر سنگینی روی دست خریدار باقی می ماند.

حالا که طرح رجیستری پس از حدود 10 سال بالاخره عملی شده، باید منتظر بمانیم تا دست اندر کاران ایرادات اجرایی و ابهامات قانونی این طرح که موجب سو استفاده می گردد را پیدا و راهکار آن را طراحی نمایند. برای اینکه تا آن موقع متضرر نشوید، توصیه می کنیم حتما و فقط از فروشندگانی خرید کنید که گوشی های رجیستر شده را با کارت همتا به فروش می رسانند. همچنین برای اطمینان بیشتر خودتان هم به وسیله روش آموزش داده شده در راهنمای طرح رجیستری گوشی موبایل وضعیت رجیستری گوشی را چک کنید و در خصوص آن مطمئن شوید.

لطفا توجه داشته باشید که پایین تر بودن قیمت یک فروشنده متفرقه می تواند به دلیل وجود ابهام در وضعیت رجیستری باشد و در آینده با برخوردهایی که از طرف سامانه همتا صورت می گیرد شما را با ضرر روبرو کند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا 30 هزار گوشی در ایران غیر فعال شدند!؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا 30 هزار گوشی در ایران غیر فعال شدند!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید