94 درصد زعفران در ایران کشت می شود، ولی دنیا زعفران ایران را نمی شناسد

به گزارش وبلاگ فوتبال، در حالی 94درصد زعفران دنیا در ایران کشت می شود، ولی زعفران ایران در دنیا گمنام است و به دلیل اینکه بخش عمده زعفران ایران فله ای به اسپانیا صادر می شود، دنیا زعفران را به نام اسپانیا می شناسد نه ایران.

94 درصد زعفران در ایران کشت می شود، ولی دنیا زعفران ایران را نمی شناسد

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ فوتبال، محسن احتشام رئیس شورای ملی زغفران گفت: کیفیت محصول قیمت، مکان های توزیع، نوع بسته بندی و مشکل بازار و بازاریابی عوامل اثر گذار در صادرات زعفران کشور هستند.

وی اضافه نمود: روش های سنتی را در فروش زعفران به روش های علمی تبدیل نکرده ایم.

احتشام گفت: باید با ایجاد زمینه های مناسب مزیت نسبی در بخش صادرات زعفران به مزیت رقابتی تبدیل شود.

وی اضافه نمود: بخش خصوصی کار های زیادی در زمینه صادرات زعفران انجام داده، اما بخش دولتی همپای بخش خصوصی نیامده است.

وی گفت: مشوق های صادراتی باید به نحوی داده شود که صنعت بسته بندی زعفران رشد کند.

محمود بازاری مدیر کل هماهنگی دفتر صادرات سازمان توسعه و تجارت نیز گفت: از سال 81 تا سال 91 جوایز صادراتی برای ایجاد ارزش اضافه نموده ارتقاء کیفی محصول و بسته بندی در بخش زغفران پرداخت می شد.

وی اضافه نمود: بیشترین سهم خرده مالکی در محصولات کشاورزی مربوط به زعفران است و ایجاد ارزش اضافه نموده در این بخش نیازمند صنایع ای است که با فناوری روز بتوانند زعفران را بسته بندی کنند.

وی گفت: به بیش از 45 کشور صادرات زعفران در بسته بندی های سبد خانوار داریم، اما به دو سه بازار بزرگ زعفران کشور را در بسته بندی های یک کیلو و نیم کیلو گرم صادر میکنیم.

وی با بیان اینکه بنگاه های فعال در بخش زغفران در دوره 20 ساله اخیر رشد آنچنانی نکرده اند اضافه نمود: در تعامل 5 سال با شورای ملی زغفران به جمع بندی برای افزایش ارزش اضافه نموده این محصول رسیده ایم.

وی گفت: برای برند سازی زعفران ایران برنامه داریم و از ثبت برند ها با توجه به اینکه بودجه ای که به اختصاص یافته است حمایت کرده ایم.

وی با بیان اینکه 80 درصد زعفران کشور صادر شود گفت: برنامه 16 بندی در حوزه اجرایی برای حمایت از صادرات زعفران به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده ایم.

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه برای برداشت مکانیزاسیون زعفران شرکت های دانش بنیان فعالند و خبر های خوشی در راه است اضافه نمود: از 122 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا 115 هزار هکتار مربوط به ایران است.

وی گفت: در کشور های همسایه بیش از 5 هزار هکتار زعفران کشت می شود.

وی اضافه نمود: عملکرد و میزان تولید زعفران در هکتار در همه کشور ها به طور میانگین 4 کیلو است، اما اگر شرایط و کشت اصولی و عملی انجام شود در هکتار 20 کیلو زعفران برداشت خواهد شد.

طهماسبی با بیان اینکه زعفران در استان های دیگر کشور به جز سه استان مطرح در این زمینه نیز کشت می شود گفت: شرکت های بزرگی با عضویت زعفران کاران تشکیل شده است که این شرکت ها همه مراحل زعفران کاری از تامین نهاد های تولید تا انبار های زعفران که زیر کلید بورس هستند در اختیار دارند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: تلاش می شود همه کار در زمینه زعفران به بخش خصوصی واگذار شود.

حمیدرضا دهقانیای سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: قاچاق 20 تنی زعفران درست نیست، زیرا صادرات زعفران فله ای کشور 300 تن و تولید سالانه آن 450 تن است و اگر مصرف داخلی را در نظر بگیریم این رقم قاچاق پذیرفتنی نیست.

وی اضافه نمود: اینکه افرادی از کشور افغانستان اقدام به خرید زعفران از کشاورزان ما می کنند دلیل بر اظهار نکردن خروج آن از کشور نیست.

علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران نیزگفت: تحولات بسیاری در بخش زعفران اجرا شده، اما نتوانسته است ایجاد بهره وری بالا و ارزش اضافه نموده مناسب کند.

وی اضافه نمود: افرادی که در بخش صادرات زعفران فعالند برای تشکل های فعال در بخش زعفران نا آشنا هستند.

شریعتی مقدم گفت: مقررات ارزی در سال های اخیر موجب شده است بسیار از صادرکننده های زعفران که اظهارنامه صادراتی ارائه کرده اند اهلیت نداشته باشند.

وی اضافه نمود: به طرح جامع زعفران وزارت جهاد کشاورزی و طرح های دیگر در این زمینه عمل نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "94 درصد زعفران در ایران کشت می شود، ولی دنیا زعفران ایران را نمی شناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "94 درصد زعفران در ایران کشت می شود، ولی دنیا زعفران ایران را نمی شناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید