هر روستا یک کتابخانه، بوکبال در 1000 روستا کتابخانه می سازد

به گزارش وبلاگ فوتبال، آرش نورقربانی مدیرعامل بوکبال در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به اجرای طرح هر روستا یک کتابخانه توضیح داد: این مجموعه قصد دارد در طرحی پنج ساله، یک میلیون نسخه کتاب را در قالب 1000 کتابخانه در روستاهای محروم و عشایری راه اندازی کند.

هر روستا یک کتابخانه، بوکبال در 1000 روستا کتابخانه می سازد

وی در این زمینه گفت: این طرح شامل حجم زیادی از عملیات ستادی، شناسایی و مذاکرات گسترده است و اجرای پیروز آن مستلزم طراحی و پیاده سازی زیرساختی کارآمد در بستر فناوری اطلاعات و همراهی فعالان حوزه فرهنگی است.

نورقربانی با اشاره به اهداف بوکبال از این طرح، نام کرد: کمک به اجرای عدالت آموزشی و بسترسازی برای رشد فرهنگی روستاها مهم ترین هدفی است که در این طرح دنبال می کنیم. همچنین دلیل اهمیت این طرح و اجرای دقیق و برنامه ریزی شده آن نقش بالقوه و مهم روستاها در آینده کشور است.

وی تاکید کرد: بسترسازی برای رشد و توسعه از این طریق می تواند جریان ساز و در ساختار فرهنگی، اجتماعی و مالی کشور تاثیرگذار باشد.

نورقربانی با بیان اینکه در این طرح هر واحد کتابخانه روستایی حدود 1000 جلد کتاب دارد، گفت: این کتاب ها در مکانی تجمیع شده و با مدیریت یک نیروی آموزش دیده و آشنا به کتاب داری، مجموعه ای از فعالیت ها و فرآیندهای ترویجی حول محور آن صورت خواهد گرفت. همچنین ارسال کتاب به کتابخانه ها در یک فرایند تدریجی و بر اساس تعامل با مدیران و مروجان صورت می گیرد.

وی همچنین درباره فرایند این کار نام کرد: بوکبال برای اجرای طرح، در هر استان شورایی متشکل از اهل قلم، کارشناسان خبره و مسئولان استانی دارد که در شناسایی و انتخاب روستاها و عشایر مورد نظر همچنین هدایت جریان فعالیت های ترویجی از طریق انتخاب کتاب همکاری و نظارت می کنند.

به گفته نورقربانی؛ در ادامه اجرای طرح تامین بودجه، تامین، ثبت و ارسال کتاب، تاسیس یا تقویت کتابخانه، آموزش و پشتیبانی مروجان، فرهنگ سازی، تشویق و رونق کتابخانه، مستندسازی و گزارش و در نهایت ارزیابی و اصلاح فرآیندها با استفاده از زیرساخت های فناوری اطلاعات، پلتفرم اختصاصی و تیم های کارشناسی و مدیریتی مستقر در سامانه بوکبال انجام می شود.

وی در ادامه صحبت های یکی از مهم ترین چالش های اجرای طرح هر روستا، یک کتابخانه را تامین منابع مالی و هزینه بالای اجرای طرح دانست و توضیح داد: پیش بینی می شود با همراهی نیکوکاران، بنیادهای خیریه، شرکت ها، ناشران و اهل قلم همچنین سایر فعالان فرهنگی تامین و البته مشارکت بوکبال این بودجه تامین شود.

چالش هایی غیر از تامین بودجه

نورقربانی با بیان اینکه در کنار مسائل مالی، چالش های غیرمالی مهمی هم وجود دارد، گفت: توجه نامتوازن و غیرمنصفانه به روستاهای محروم، یکی از این مسائل است؛ زیرا گاهی اوقات یک یا چند روستا مورد توجه رسانه ها واقع شده و موجی از کمک های خیرخواهانه، حتی بیش از نیاز و ظرفیت، به سمت آن منطقه ها جاری می شود. این در حالی است که گاه منطقه ها بسیار محروم تری در همان استان یا استان های دیگر وجود دارند که مورد غفلت واقع شده اند و باید به آن ها هم رسیدگی کرد.

مدیرعامل بوکبال انتخاب نامناسب کتاب را چالش دیگر این طرح دانست و ادامه داد: کتابخانه ها در صورتی مفید هستند که کتاب های آن ها از طریق افراد مطالعه شوند و این اتفاق تنها وقتی به وقوع می پیوندد که کتاب ها متناسب با نیازمندی ها و علایق افراد آن منطقه انتخاب شوند.

نورقربانی تاکید کرد: از آنجا که راه اندازی کتابخانه ها اغلب بدون ارزیابی و نیازسنجی کافی صورت می پذیرد، گاه تعداد زیادی از کتاب هایی که برای منطقه ها مختلف کشور ارسال می شوند، مورد استفاده قرار نمی گیرند و یا کمکی به مردم آن منطقه نمی کند. به نام مثال ارسال کتاب های کودک و نوجوان مولد هیجان های ترس و وحشت برای منطقه ها آسیب دیده در اثر جنگ، ارسال ده ها جلد کتاب یکسان برای یک کتابخانه و ... از نمونه های این مساله هستند که بارها اتفاق افتاده اند.

وی همچنین از بی توجهی به کیفیت مدیریت کتابخانه را یکی دیگر از مسائل مهم و ضروری این طرح نام برد و گفت: راه اندازی یک کتابخانه پایان ارتباط با یک روستا نیست؛ بلکه نقطه شروع همراهی فرهنگی است؛ اما گاهی بنیادها و متولیان ساخت کتابخانه، پس از راه اندازی آن، از آموزش کتابدار و همراهی او غافل می مانند که همین امر موجب ناکارآمدی فعالیت های اجرا شده می شود.

نورقربانی درباره فرهنگسازی استفاده از کتابخانه هم نام کرد: قطعا همه اقدامات پیش بینی شده برای راه اندازی کتابخانه و ترویج کتاب خوانی با فرهنگ سازی در سطح روستاها و گروه های عشایری ممکن است و این امر می تواند در قالب جشنواره ها، مسابقات، پویش ها و ... محقق شود.

وی با بیان اینکه بوکبال با برنامه ریزی دقیق، امکانات و همراهان قدرتمند سعی در عبور از این چالش ها دارد، گفت: امیدواریم با زیرساخت فنی بی نظیر، مشاوره و همراهی گروهی از فرهیختگان مثل اهل قلم، پژوهشگران و استادان حوزه فرهنگ و دانش، توان تامین کتاب از بیش از 1400 ناشر، حجم بی نظیر اطلاعات حوزه کتاب و فرهیختگان و همراهی نهادهای متولی در این راستا پیروز شویم.

نورقربانی با بیان اینکه آزادی و چابکی به نام یک نهاد کاملا خصوصی و حرفه ای از امتیازات و تفاوت های موثر بوکبال است، تاکید کرد: نیکوکاران فرهنگی با اهدای کتاب نو و دست دوم، مشارکت در تامین بودجه مورد نیاز، همراهی در آموزش و ترویج کتابخوانی و ... می توانند در این طرح مشارکت کنند و برای اطلاع از روش های مشارکت در این امر فرهنگی، به بخش طرح هر روستا یک کتابخانه در وبسایت سامانه بوکبال مراجعه کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هر روستا یک کتابخانه، بوکبال در 1000 روستا کتابخانه می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر روستا یک کتابخانه، بوکبال در 1000 روستا کتابخانه می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید