ناتوانی های یادگیری

به گزارش وبلاگ فوتبال، معمولاً وقتی بچه ها در مدرسه با مشکلاتی در امر یادگیری روبرو می شوند پدران و مادران دچار ناامیدی و نگرانی می گردند. برای ناموفق بودن در مدرسه، دلایل بسیاری وجود دارد که یکی از معمولی ترین آن هاناتوانی در یادگیری است. کودکی که دچار ناتوانی یادگیری است در ابتدا باهوش و شاداب به نظر رسیده، سعی می نماید با دقت

ناتوانی های یادگیری

ناتوانی های یادگیری

نویسنده: پرنده افشاری

ناتوانی های یادگیری تا چه مقدار عادی و متداول هستند؟

معمولاً وقتی بچه ها در مدرسه با مسائلی در امر یادگیری روبرو می شوند پدران و مادران دچار ناامیدی و نگرانی می گردند. برای ناموفق بودن در مدرسه، دلایل بسیاری وجود دارد که یکی از معمولی ترین آن هاناتوانی در یادگیری است. کودکی که دچار ناتوانی یادگیری است در ابتدا باهوش و شاداب به نظر رسیده، سعی می نماید با دقت دستورات را اطاعت نماید، تمرکز داشته باشد و در مدرسه و خانه خوب باشد. ولی علی رغم این تلاش ها نمی تواند تکالیف مدرسه را خوب انجام دهد و از هم کلاس های خود عقب می افتد. برخی از این بچه ها در کلاس آرام و قرار ندارند و نمی توانند به درس توجه داشته باشند.

چه چیز باعث ناتوانی در یادگیری می شود؟

باور بر این است که عامل ناتوانی های یادگیری وجود مسئله ای در سیستم عصبی است که بر روی دریافت، پردازش و ارتباط برقرار کردن با اطلاعات اثر می گذارد. برخی از بچه های که در یادگیری ناتوانند، بیش فعال، حواس پرت و کم توجه هم هستند.

اهمیت تشخیص و درمان اولیه

روان پزشکان معتقدند که عدم توانایی در یادگیری قابل درمان است ولی اگر زود معین و درمان نشود می تواند اثرات مخرب داشته باشد. برای مثال کودکی که در دبستان نتواند جمع کردن را یاد بگیرد یقیناً در دبیرستان برای یادگیری درس جبر دچار مشکل می شود. کودک هر چه بیش تر سعی در یادگیری می نماید بیش تر دچار یأس و ناامیدی می شود و در صورت روبرو با شکست های پی در پی دچار مسائل عاطفی و احساسی نظیر عدم اعتماد به نفس می شود. برخی از بچه هایی که از نظر یادگیری ناتوان هستند در مدرسه بدرفتاری می نمایند؛ چون ترجیح می دهند دانش آموزی بد شناخته شوند تا این که آن ها را کودن بدانند.

علائم هشداردهنده

پدران و مادران باید از علایم متعدد ناتوانی های یادگیری مطلع باشند.

آیا فرزند شما...

*در درک و انجام دستورات مشکل دارد؟

*در به خاطر آوردن آن چه به او گفته شده است دچار مشکل می شود؟

*در خواندن، نوشتن یا مهارت های ریاضی دچار مشکل است و به طور کلی تکالیف مدرسه را انجام نمی دهد؟

*در تشخیص چپ و راست دچار زحمت می شود، مثلاً 25 را 52 و b را d می نویسد یا می خواند؟

*در راه رفتن، ورزش یا فعالیت های کوچک نظیر در دست گرفتن مداد یا بستن بند کفش دچار مشکل است؟

*به آسانی وسایل و کتاب های درسی و سایر اشیاء را گم می نماید یا در محلی جا می گذارد؟

*مفهوم زمان را درک نمی نماید مثلاً دیروز، امروز و فردا را اشتباه می نماید؟

هم کاری با متخصص بهداشت و روان

چنین مسائلی احتیاج به آنالیز جامع و گسترده به وسیله متخصص دارد کسی که بتواند تمام مواردی را که روی کودک اثر می گذارد، آنالیز کند. یک روان پزشک کودک و نوجوان با هم کاری متخصصان آموزشی می تواند کودک را امتحان و معاینه نموده، معین کند که آیا دچار ناتوانی یادگیری هست یا نه؟ بعد از صحبت کردن با کودک و خانواده و آنالیز آزمایش های صورت گرفته و مشورت با مسئولان مدرسه، روان پزشک توصیه های لازم را به والدین ارائه می دهد. از جمله: مشخص مدرسه ی مناسب، احتیاج برای یاری های خاص نظیر آموزش درمانی، یا گفتار درمانی و یاری به والدین در هم راهی کردن با کودک و به حداکثر رساندن توانایی یادگیری او.

درمان ناتوانی های یادگیری

برخی وقت ها روان درمانی فردی یا خانوادگی توصیه می شود. روان درمانی ممکن است بتواند اعتماد به نفس کودک را قوی تر سازد که این مسئله برای بهبود سلامت او حیاتی است. روان درمانی به پدر و مادر و سایر افراد خانواده یاری می نماید تا بهتر واقعیت های زندگی با چنین کودکی را درک نموده، با آن کنار بیایند. برای بیش فعالی و حواس پرتی کودک هم ممکن است درمان دارویی تجویز شود.

منبع:ماهنامه ی پیغام زن، شماره 217.

منبع: راسخون

به "ناتوانی های یادگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتوانی های یادگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید