علم؛ تکه ای گمشده از پازل مدیریت پسماند واحدهای صنعتی

به گزارش وبلاگ فوتبال، کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه واحدهای فراوریی و صنعتی باید از روش های علمی استفاده نموده تا پسماند کمتری فراوری نمایند، گفت: این واحدها باید پسماندهای خطرناک و غیر خطرناک را تفکیک نموده و آن ها را به درستی نگهداری و انبار نمایند تا آلاینده ای به محیط راه پیدا نکند.

علم؛ تکه ای گمشده از پازل مدیریت پسماند واحدهای صنعتی

مرتضی نخعی نژاد، در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ فوتبال اظهار کرد: پسماندها یا زباله ها مانند فاضلاب ها یکی از عوامل آلاینده محیط زیست بوده و اگر به درستی مدیریت نشوند، می توانند اثرات زیانباری بر سلامت جانداران، آلودگی آب و خاک و حتی هوا و لذا آلودگی مواد غذایی، آب آشامیدنی و منابع طبیعی به خصوص سواحل و جنگل ها شوند.

وی اضافه نمود: این پسماندها فقط پسماندها و زباله های شهری و روستایی که در خانه ها و اماکن اداری و تجاری فراوری می شوند، نیستند بلکه پسماندهایی در بخش های صنعتی و فراوریی و پالایشگاه ها نیز فراوری می شوند که اکثراً دارای انواع آلودگی های شیمیایی هستند که صاحبین و مالکین آن واحدها موظف هستند با یاری دانشگاه ها و متخصصان مانند فاضلاب که در تصفیه خانه ها تصفیه و برطرف آلودگی می شوند، میزان آن ها کم، بعد بی خطر و عاری از آلودگی شده و سپس در اماکن مهندسی در دستگاه هایی مخصوص همین کار به نام پسماند سوزهای صنعتی استاندارد دفن یا سوزانده می شوند.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اعلام کرد: برای جلوگیری از انتشار آلودگی ها، ایران از سال 1383 برای آن قانون تصویب نموده است و سازمان حفاظت محیط زیست و اداره محیط زیست استان ها با یاری سایر دستگاه های دولتی برای اجرای قانون برنامه ریزی و فعالیت می نمایند.

نخعی نژاد با بیان اینکه برای اجرای هر قانونی حتماً احتیاج است که همه مردم یاری نمایند، اضافه نمود: در خصوص قوانین محیط زیست که مظلومانه مورد هجوم انواع ساخت و سازها، راه ها و جاده ها و … قرار گرفته اند، موضوع از حساسیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: پسماندها یکی از این عوامل آلاینده اجتناب ناپذیر هستند چراکه انسان ها به دلیل افزایش جمعیت از سال های دور و گذشته به صنعت، کشاورزی، مسکن، سد، چوب دارو، غذاهای بسته بندی، کامپیوترها، دستگاه ها، مواد شیمیایی فراوریی و …احتیاجمند شده اند و نمی توانند بدون توسعه صنعت، کشاورزی و توسعه شهرها و روستاها زندگی راحتی داشته باشند، اما همزمان به اندازه کافی از منابع آب، خاک، جنگل، دریاها و سواحل و موجودات زنده آن ها مراقبت و حفاظت ننموده و به همین دلیل امروزه با مسائل زیادی روبرو شده ا یم.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اعلام کرد: در خصوص وظایف و مسئولیت فراورینمایندگان انواع پسماندها (زباله های خانگی در شهرها و روستاها، پسماندهای پزشکی و درمانی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای حاصل از سموم و کودهای شیمیایی و..) قانون تصویب شده و دولت و دستگاه های ذیربط مسئول مدیریت آن ها هستند.

نخعی نژاد با تاکید بر مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست، اضافه نمود: امروزه معضل پسماندها و زباله ها در هیچ نقطه کشور در شان مردم نیست.

وی توضیح داد: واحدهای فراوریی، خدماتی و یا صنعتی باید برای پسماندهای فراوریی در واحد خود از مشاورین حقوقی، فنی و متخصص استفاده نمایند.

کارشناس مسئول پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه واحدهای فراوریی و صنعتی باید از روش های علمی استفاده نموده تا پسماند کمتری فراوری نمایند، اضافه نمود: این واحدها باید پسماندهای خطرناک و غیر خطرناک را تفکیک نموده و آن ها را به درستی نگهداری و انبار نمایند تا آلاینده ای به محیط راه پیدا نکند.

نخعی نژاد ادامه داد: این واحدها باید پسماندها را بازیافت نموده و هر آنچه باقی ماند را با روش های دقیق علمی و با نظارت اداره کل محیط زیست استان دفع صحیح نمایند.

وی با بیان اینکه واحدهای فراوریی باید همیشه محیط پیرامون خود را کنترل نمایند که آلودگی های پسماند نشر نیابند، یادآور شد: این واحدها همیشه باید از نظرات کارشناسی ادارات محیط زیست بهره ببرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "علم؛ تکه ای گمشده از پازل مدیریت پسماند واحدهای صنعتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علم؛ تکه ای گمشده از پازل مدیریت پسماند واحدهای صنعتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید