طرز تهیه نان خانگی؛ نان بربری سنتی، آموزش مرحله به مرحله!

به گزارش وبلاگ فوتبال، در این مطلب قصد آموزش یک نوع نان خانگی خوشمزه رو داریم؛ نان پیده ترکی نوعی نان گرد است که روی آن با دانه های کنجد تزیین شده است. این نان به طور سنتی در ماه رمضان در ترکیه خورده میشود و بافتی شبیه نان بربری ایرانی دارد اما پوک تر و سبک تر است. این نان علاوه بر ماه رمضان، گزینه مناسبی برای صبحانه و عصرانه است و کنار پنیر و گردو و ریحان و… سرو میشود.

طرز تهیه نان خانگی؛ نان بربری سنتی، آموزش مرحله به مرحله!

پختن نان در منزل جزو لذت بخش ترین کارهاست و با پیچیدن بوی نان خانگی در منزل بوی زندگی استشمام میشود؛ پس میتوانید خیلی راحت نان سالم و خوش طعمی برای وعده صبحانه آماده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای عمل آوری خمیر مایه نان:
خمیر مایه خشک(لوازم قنادی ها و سوپرمارکت ها)1 قاشق غذاخوری یا 10 گرم یا یک پاکت خمیر مایه ترکیه
شکر1 قاشق مربا خوری
آرد1 قاشق غذاخوری
آب ولرمیک چهارم لیوان
مواد لازم برای تهیه خمیر نان:
آرد500 گرم
روغن مایعیک چهارم لیوان
شیرنصف لیوان
آب ولرم1 لیوان
نمک1 قاشق مربا خوری سر پر
سفیده تخم مرغ(از زرده آن برای رومال استفاده میکنیم)1 عدد
مواد لازم برای رومال خمیر:
زرده تخم مرغ1 عدد
روغن مایع1 قاشق غذاخوری
شیر یا ماست1 قاشق غذاخوری
نمک1 پنس
کنجد و سیاه دانه(برای تزیین)به اندازه لازم

مراحل تهیه نان بربری خانگی:

1- خمیر مایه و شکر و آرد رو داخل ظرفی مخلوط میکنیم.

2- آب ولرم رو به اون اضافه و با یه قاشق مخلوط میکنیم.

3- روی ظرف سلفون میکشیم و پنج دقیقه زمان میدیم تا خمیر مایه پف کنه و حباب هایی در ظرف ایجاد بشه که نشانه عمل اومدن خمیر مایه ست(اگه خمیر مایه شما پف نکنه و هیچ عکس العملی نشون نده یعنی تاریخ انقضاش گذشته و قابل مصرف نیست) درجه آبی که به خمیر مایه اضافه میکنین باید حدود 35- 40 درجه باشه.

اگر دماسنج ندارید: نوک انگشت مون رو داخل آب میزنیم؛ دمای آب باید به صورتی باشه که حرارت رو حس کنیم اما دستمون نسوزه و بتونیم داخل آب نگهش داریم. این دما برای عمل اومدن خمیر مایه مناسبه! اگه دمای آب زیاد باشه خمیر مایه از بین میره و اگه دما کم باشه آغاز به فعالیت نمیکنه (شکر و آرد اضافه شده هم برای تغذیه خمیر مایه ست تا بتونه فعالیت کنه)

4- بعد از عمل اومدن خمیر مایه، اون رو داخل ظرف مناسبی میریزیم و بهش سفیده تخم مرغ(سرد نباشه) اضافه میکنیم.

5-شیر (خنک نباشه و به دمای محیط رسیده باشه) و آب ولرم رو هم اضافه میکنیم.

6- روغن مایع رو هم رو اضافه و مخلوط میکنیم.

7- آرد و نمک رو در ظرف جدا با هم مخلوط کنین (توی نون ها بهتره که نمک رو به آرد اضافه کنیم و نمک به طور مستقیم به خمیر مایه اضافه نشه چون جلوی فعالیت خمیر مایه رو میگیره).

8- نصف آرد رو به ظرف اضافه کنین و با لیسک یا قاشق چوبی مخلوط کنین بعد از اون آرد رو کم کم اضافه و با دست یا همون قاشق مخلوط کنین. فقط دقت کنین که خمیر این نان چسبندگی داره پس نیازی نیست با اضافه کردن اندازه بیشتری آرد چسبندگی اون رو بگیریم!

9- اندازه چسبندگی خمیر بعد از اضافه کردن کل آرد در عکس سمت چپ مشخصه؛ اما کیفیت آردها و اندازه جذب آب اونها با هم متفاوته پس اگه دیدین که با همین اندازه آرد گفته شده، کم کم چسبندگی خمیرتون به طور کامل گرفته میشه همه آرد رو اضافه نکنین!

10- خمیر رو با قاشق خوب مخلوط کنین تا یکدست بشه و بعد روی ظرف سلفون بکشین و روی اون رو با دستمال بپوشونین و حدود 40الی 60 دقیقه در فضای آشپزخونه (محیط) استراحت بدین.

11- بعد از استراحت، خمیرتون پف میکنه و حجمش دو برابر میشه. با قاشق یا لیسک خمیر رو مخلوط کنین تا هوای داخل خمیر خارج بشه و به حجم اولیه برگرده.

12-داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن کنین؛ خمیر چسبناکه! هر دو دستتون رو با روغن مایع چرب کنین (تا خمیر به دست ها نچسبه) و با دست های چرب شده خمیر رو بردارین و داخل سینی پوشیده شده با کاغذ روغنی قرار بدین. اگه سینی فر بزرگی دارین میتونین کل خمیر رو یکجا شکل بدین اما اگه سینی فر شما کوچیکه یا میخواین نون های شما کوچیک باشه میتونین خمیر رو نصف کنین و دو عدد نون داشته باشین.

13- با دستتون (دست های چرب) خمیر رو کف سینی پهن کنین و شکل گرد (یا بیضی) بهش بدین.

14- بعد با نوک انگشت کنار نون حاشیه ایجاد کنید و وسط اون رو هم شکل مربع یا لوزی بزنین. هم از نوک انگشت میتونین استفاده کنین (مدل رایج و سنتی نوک انگشته) و یا اینکه سر لیسک رو چرب کنین و از اون برای شکل دادن یاری بگیرین.

15-بعد از اینکه نون رو شکل دادین رومال رو حاضر کنین؛ زرده تخم مرغ، شیر، روغن و نمک رو مخلوط کنین و با قلمو روی نون بزنین تا همه سطح نون به رومال آغشته بشه.

16- روی اون کنجد و سیاه دانه (اگه سیاه دانه دوست ندارین تخم خرفه بپاشین یا کلا حذف کنین). نان رو داخل فر 190 درجه از قبل گرم شده به مدت 20 دقیقه بپزین! زمان در فر های مختلف متفاوته وقتی زیر نون کمی طلایی شد کافیه. اگه فرتون برقی نیست بعد از پخت گریل رو روشن کنین تا روی نون طلایی بشه.

بیشتر بخوانید: 10 نوع نان خانگی خوشمزه به روش نانوایی با طرز تهیه

17- اجازه بدین نون از حرارت بیفته و کمی خنک بشه بعد از کاغذ روغنی جدا کنین و مورد مصرف قرار بدین.

نکات مهم در پخت نان:

  • هنگام پختن نان، حتما داخل یک ظرف نسوز اندازهی آب کف فر قرار بدین. حضور بخار آب در هنگام پخت نان باعث پف بهتر نان و کیفیت خوب اون میشه.
  • آردی که در نان استفاده میکنین، باید از نوع مناسب برای تهیه نان مورد نظر باشه! سعی کنین از آردی که برای شیرینی پزی هست استفاده نکنین. چون باعث میشه خمیرتون خوب عمل نیاد بهتره آردتون رو از نانوایی تهیه کنین و از هر نوع آرد سفید یا سبوس دار که استفاده میکنین دقت کنین مرغوب باشه.
  • کره و روغن باعث میشه که نان بافت نرم تر و طعم بهتری پیدا کنه و از کره های کم چربی استفاده نکنین؛ چون اندازه بیشتر آبی که داخل اون هست باعث خمیر شدن نان شما میشه و نان خوب پف نمیکنه.
  • خم مرغ باعث میشه نان غنی تر و خوش رنگ تر باشه و همین طور از تخم مرغ برای رومال نان استفاده میشه که سطح نان رو طلایی و براق میکنه و برای ریختن کنجد حکم چسب رو روی نان داره.
  • شکر در مواد اولیه باعث فراوری دی اکسید کربن میشه و خمیر مایه از اون تغذیه میکنه و فعال میشه و به ور آمدن و پف کردن خمیر یاری میکنه.
  • نمک یکی از موارد الزامی همه نان هاست که فعال شدن خمیر مایه رو کنترل میکنه به ازای هر نیم کیلو یک قاشق مربا خوری نمک باید اضافه کنین و نمک رو با آرد مخلوط و اضافه کنین.
  • خمیر مایه یکی از مواردی است که برای عمل آوردن خمیر استفاده میشه همواره خمیر مایه رو تست کنین تا از سالم بودن اون مطمئن باشین و سعی کنین از خمیر مایه های بسته بندی شده که دارای تاریخ انقضاست استفاده کنین

امیدواریم از این آموزش تهیه نان خانگی لذت برده باشید؛ این نان را میتوانید برای صبحانه همراه با پنیر، کره و مربا بهره ببرید. از بین مرباها، مربای بالنگ و مربای به جز سالم ترین مرباها هستند. پس سعی کنید برای ایجاد تنوع در وعده صبحانه از این مرباها بهره ببرید.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه نان خانگی؛ نان بربری سنتی، آموزش مرحله به مرحله!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان خانگی؛ نان بربری سنتی، آموزش مرحله به مرحله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید