دانشگاه ها دانشجویان را موتور یادگیری می بینند

به گزارش وبلاگ فوتبال، استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تک بعدی و کمی نگر هستند و به دانشجو به عنوان موتور یادگیری نگاه می نمایند.

دانشگاه ها دانشجویان را موتور یادگیری می بینند

دکتر سید محسن اصغرنکاح درگفت وگوبا وبلاگ فوتبال، اعلام کرد: محیط های دانشجویی قسمتی از زندگی جمعی دانشجویان را تشکیل می دهند. بخش عمده ای از بهداشت روانی دانشجویان به کیفیت و کمیت رابطه آن ها با اطرافیان ارتباط دارد.

وی ادامه داد: روابطی که دانشجویان در فضاهای آموزشی مانند تعامل استاد با دانشجو، تعامل دانشجو با کارمند، تعامل دانشجویان با یکدیگر، تجربه می نمایند اثر زیادی بر بهداشت روانی آنها دارد.

استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر این تعاملات با استرس و عوامل تنش زا همراه باشد، بهداشت روانی فرد را تهدید می نماید. ولی اگر این روابط براساس مثبت نگری و احترام متقابل و تعامل سازنده همراه باشد سبب حفظ بهداشت روانی و رشد شخصیتی جوانان می گردد.

اصغری نکاح توضیح داد: دانشگاه ها نقش بسزایی در رشد سریع اجتماعی و تغییرات چند بعدی، فرهنگی و معنوی دانشجو دارند. دانشگاه باید فضای مناسب برای رشد همه جانبه دانشجویان را فراهم نمایند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تک بعدی و کمی نگر هستند، تاکید نمود: این مراکز آموزشی به دانشجو به عنوان موتور یادگیری نگاه می نمایند. اگر دانشجو فقط به صورت کمی در زمینه تخصصی رشته دانشگاهی رشد کند، آسیب می بیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اعلام نمود: اگر دانشگاه در کنار مسائل علمی و پژوهشی، به مسایل فرهنگی، اجتماعی، معنوی، مسئولیت پذیری در برابر جامعه، ملیت کشورش، بهبود ارتباط دانشجو با خانواده و هم نوعان و ارتباط معنوی در دانشگاه اهمیت دهد به بهداشت روانی دانشجویان یاری می نماید.

اصغرنکاح اضافه نمود: در دوره جوانی و نوجوانی که ورود دانشجویان به دانشگاه ها، دوره چالش انگیزی است، باید خدمات مشاوره ای و برنامه های توانمندسازی در دسترس جوانان و دانشجویان باشد. دانشجویانی که از فرهنگ های مختلف ساکن خوابگاه هستند و فشارهای تحصیلی جدیدی به آن ها وارد شده، این افراد نیازمند خدمات مشاوره ای و بهداشت روان و یاری مسئولین دانشگاه هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اعلام نمود: سلامت روان مسئله ای چند بعدی، دارای جنبه های زیستی، روانی، هیجانی و معنوی است. توانایی حل مسئله، مثبت نگری و مهارت های خود آگاهی بنیان بهداشت روانی هستند. افراد دارای این ویژگی در وضعیت متغیر اقتصادی آسیب کمتری می بینند.

اصغرنکاح اضافه نمود: مدیریت هیجانات سبب جلوگیری از دلبستگی های نابجا در وجود می گردد. ناکامی هایی که به صورت هیجانی و تحصیلی به وجود می آید نیازمند فردی کارآمد در مدیریت این هیجانات است.

وی اعلام کرد: مرکز آموزش عالی باید محیطی سالم و شاد برای دانشجویان به وجود بیاورند، ولی بیش از این باید افزایش آگاهی جوانان مدنظر باشد.

فشارکاری و آشفتگی اساتید مانع تعامل سازنده با دانشجو می گردد

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص چگونگی نحوه برخورد استاد با دانشجو، گفت: برخی اساتید دانشگاه دارای آشفتگی هستند و بهتر بگوییم با استاد آشفته چگونه باید به دانشجو یاری کند؟ حجم کار و فشارهای زیاد بر اساتید موجب محدود شدن تعامل سازنده استاد با دانشجو می گردد. مخاطب فعال بودن، ارتباط صمیمانه با دانشجو باعث درک دانشجوی آشفته می گردد.

اصغرنکاح اظهارکرد: اساتید دانشگاه در زمینه های علمی متخصصان برجسته ای هستند ولی کار با دانشجویان را به صورت کافی تجربه نکرده یا از تجربه اساتید خود و برای افراد خاص و شرایط خاص مهارت هایی کسب کردند.

وی اضافه نمود: اگر برنامه های آموزشی در زمینه مهارت های ارتباطی با دانشجویانی که در شرایط بحرانی هستند، در اساتید افزایش پیدا کند به بهداشت روانی دانشجو یاری می نماید.

استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص افزایش سلامت روان در دانشجویان گفت: مهارت های ارتباطی و زندگی باید در دانشجویان افزایش پیدا کند. هر چقدر تفکر خلاق در دانشجویان افزایش پیدا کند موجب افزایش بهداشت روان آنها می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دانشگاه ها دانشجویان را موتور یادگیری می بینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها دانشجویان را موتور یادگیری می بینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید