بورس چگونه شفاف تر می گردد؟ ، تغییرات زیربنایی در بازار سهام

به گزارش وبلاگ فوتبال، فعالان بازار سهام 24 خرداد ماه شاهد تغییر چهره مقرراتی بازار بودند. اصلاحاتی که در راستای کاهش فشار بر سامانه معاملاتی ابلاغ شدند و واکنش مثبت معامله گران را به دنبال داشتند، جایی که قیمت 90 درصد از سهام بورسی با رشد همراه شدند و حضور پرقدرت سهامداران خرد در سمت خرید سهام، خالص تغییر مالکیت 598 میلیارد تومانی در راستا حقوقی به حقیقی را رقم زد.

بورس چگونه شفاف تر می گردد؟ ، تغییرات زیربنایی در بازار سهام

به گزارش وبلاگ فوتبال به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملات هفته را پرقدرت شروع کرد و با رشد 13/ 3 درصدی همراه شد تا ارتفاعی جدید در کارنامه تاریخی این بازار ثبت گردد. به این ترتیب سریال رکوردشکنی های بورس در روز شنبه ادامه پیدا کرد.

  • چهره جدید مقرراتی سهام

بازار سهام دیروز شاهد تغییرات زیربنایی در ریزساختارهای معاملاتی بود. بر اساس اعلام قبلی بورس اوراق بهادار تهران از دیروز (شنبه 24 خرداد ماه 99) تغییراتی همچون سفارش های خرید و فروش، حجم نمایش سفارش های دو بخشی و حداقل تغییر قیمت عملیاتی شد. از این رو در بورس حداکثر حجم سفارش خرید یا فروش برای سهام دارای قیمت یک ریال تا 500 تومان به میزان 400 هزار سهم، بیش از 500 تا هزار تومان به میزان 200 هزار سهم، بین هزار تا 10 هزار تومان معادل 100 هزار سهم و بیش از 10 هزار تومان 50 هزار سهم در سامانه معاملاتی بورس اجرایی شد. همچنین شرکت فرابورس نیز در خصوص معین حداقل کل سفارش و حداقل حجم قسمت آشکار در سفارش های دو بخشی اظهار داشت: از شنبه 24 خرداد ماه 99 حداقل حجم قسمت آشکار در سفارش های دو بخشی از 30 به 100 درصد از کل سفارش افزایش یافته است. واکنش معامله گران به تحولات جدید اما مثبت بود و روز گذشته شاهد رشد بیش از 30هزار واحدی نماگر اصلی بورس تهران بودیم. در فرابورس نیز شاخص کل بیش از 310 واحد افزایش یافت و در ارتفاعی جدید ایستاد.

  • نگاه فعالان سهام به بازار جهانی

بازارهای کالایی از جمله طلا و نفت هفته گذشته نوسانات بالایی را تجربه کردند. در این خصوص هر بشکه نفت خام برنت که روز چهارشنبه تا محدوده 40 دلار نیز رشد نموده بود، بعد از سخنرانی پاول و نگرانی از فرایند بازگشت تقاضا تا 36 دلار نیز افت کرد. هر چند در ادامه انتشار گزارش هایی مبنی بر کاهش چاه های نفت آمریکا به کمتر از 200 حلقه برای اولین بار از 2005 در نقش محرک این بازار ظاهر شد و قیمت طلای سیاه را تا مرز 39 دلار در هر بشکه افزایش داد. در این خصوص شرکت عظیم خدمات نفتی بیکر هیوز گزارش داد تعداد چاه های نفت و گاز آمریکا دوباره در این هفته پنج حلقه کاهش یافته و به 279 رسیده است. در حال حاضر تعداد کل چاه های نفت و گاز آمریکا 690 حلقه کمتر از همین زمان در سال گذشته است. باید توجه داشت که بیش از 60 درصد از ارزش کل بازار در اختیار گروه های کامودیتی محور بازار بوده و از این رو رصد بازار جهانی برای فعالان بورسی از اهمیت بسزایی برخوردار است. جایی که از ابتدای سال شاهد افزایش توجه صاحبان نقدینگی به سهام کالایی بورس تهران هستیم. شاهد این مدعا رشد 132 درصدی شاخص کل در برابر رشد 113 درصدی شاخص هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) از ابتدای امسال تا به امروز است.

  • کانون های داغ فعالیت معامله گران

آنالیز فرایند تغییر مالکیت ها در بازار دیروز نیز نشان از تداوم نقدینگی در زمین بازی سهامداران خرد دارد به طوری که دیروز نیز 598میلیارد تومان نقدینگی در جهت پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه جا شد. در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام گروه سیمانی تعلق داشت به طوری که خالص خرید حقیقی ها در این صنعت به بیش از 214میلیارد تومان رسید.

در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع آوری سهام سیمان شرق قرار داشت که با انتقال حدود 180میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی های سشرق همراه شد. در این راستا به نظر می رسد صحبت های دبیر انجمن صنعت سیمان درخصوص موافقت وزارت صنعت با افزایش قیمت سیمان، در رشد قیمت سهام مزبور و تمایل سهامداران خرد برای خرید این سهام بی تاثیر نبوده است. عبدالرضا شیخان در این رابطه اضافه نمود: تا چند روز آینده قیمت نهایی تصویب و اعلام می گردد. افزایش هزینه های فراوری برای کارخانه های فراوری سیمان توجیه مالی ندارد و از سوی دیگر بازار داخل نیز در رکود به سر می برد از این رو حمایت دولت در معین ارزش واقعی سیمان برای حفظ بازارهای هدف ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه مجموع صادرات سیمان و کلینکر در دو ماه ابتدای سال 99 به حدود دو میلیون تن رسیده، اضافه نمود: عمده صادرات کلینکر به کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و صادرات سیمان به کشورهای افغانستان، قزاقستان، عمان، هند، قطر، امارات و جمهوری آذربایجان اجرا شده که در مجموع صادرات کلینکر بیشترین ارزآوری را به ارمغان آورده است.

در ادامه این فرایند معامله گران حقیقی به خرید سهام گروه فلزی نیز تمایل نشان داده و در نهایت حدود 95میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. بخش عمده ای از خریدهای مزبور به سهام فولاد مبارکه تعلق داشت به طوری که خالص خرید حقیقی ها در نماد فولاد به 5/ 65میلیارد تومان رسید.

در سمت مقابل بازیگران عمده بیشترین خرید را در گروه دارویی داشتند. امری که با خالص خرید بیش از 74میلیارد تومانی این گروه دنبال شد. همچنین عظیمان بازار در حمایت از سهام گروه شیمیایی نیز فعال بودند و در نهایت بیش از 60میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به سبد سهام خود منتقل کردند.

منبع: همشهری آنلاین

به "بورس چگونه شفاف تر می گردد؟ ، تغییرات زیربنایی در بازار سهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس چگونه شفاف تر می گردد؟ ، تغییرات زیربنایی در بازار سهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید