کجا وامبت ببینیم؟

به گزارش وبلاگ فوتبال، وامبت یکی از جانوران قابل توجه گردشگران در زمینه گردشگری حیات وحش است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا وامبت را بیشتر بشناسیم.

کجا وامبت ببینیم؟

وامبت (Wombat)، جانور کیسه داری است که ظاهری شبیه به خرس، خوک و موش دارد! وامبت ها جانورانی با ظاهری منحصر به فرد و دوست داشتنی هستند که دائما در حال حفر زمین هستند و با پاهای کوچک و پنجه های بسیار قوی خود برای همین کار ساخته شده اند. سر این جانوران کوچک و جمع و جور است و پاهای آن ها در عین کوچک بودن و کوتاه بودن، نسبتا پهن و عریض است. همچون سایر جانوران کیسه دار، وامبت ها هم اندام کیسه مانندی دارند اما کیسه این جانوران تفاوت هایی هم با سایر جانوران کیسه دار دارد. علی رغم شکل ظاهری وامبت ها که به جانوران بسیاری شبیه است، باید گفت که نزدیک ترین جانور به وامبت ها از نظر طبقه بندی جانوری، کوالا است!

از نظر جثه، وامبت ها تقریبا به مقدار یک سگ با مقدار میانه هستند. این جانوران حدود 76 سانتی متر طول دارند و گونه معمولی این جانوران تقریبا بین 25 تا 40 کیلوگرم وزن دارند. گونه دیگر وامبت ها معمولا بین 19 تا 32 کیلوگرم وزن دارند. وامبت ها گیاهخوار هستند و فقط از گیاهان تغذیه می نمایند. از جمله غذاهایی که برای وامبت ها رایج است می توان به ریشه درختان، برگ درختان، علف و حتی تنه درخت اشاره نمود.

در خصوص تغذیه وامبت ها دو نکته جالب و قابل توجه وجود دارد. نکته اول این است که وامبت ها چندان به نوشیدن آب به صورت مستقیم وابسته نیستند و آب مورد احتیاج خود را از گیاهانی که می خورند به دست می آورند. این جانوران می توانند سال ها بدون نوشیدن مستقیم آب زنده بمانند. نکته دوم این است که وامبت ها در معده خود آنزیم مخصوصی دارند که به هضم گیاهان سخت یاری بسیاری می نماید؛ در نتیجه وامبت ها می توانند غذاهایی را بخورند که بسیاری از گیاهخواران دیگر قادر به هضم آن ها نیستند اما این نکته را هم باید مد نظر داشت که هضم غذاهای سخت در معده وامبت ها ممکن است تا 14 روز طول بکشد!

اگر بخواهیم وامبت ها را در زمینه رفتار اجتماعی آنالیز کنیم به نکته بسیار جالبی خواهیم رسید. بیشتر جانوران در زمینه آنالیز رفتار اجتماعی، یا اجتماعی هستند یا منزوی؛ اما وامبت ها بر خلاف سایر جانوران به صورت مطلق در دسته خاصی حضور ندارند و متناسب با گونه و سایر عوامل دیگر، برخی از وامبت ها منزوی زندگی می نمایند و برخی دیگر به صورت اجتماعی! به عنوان مثال یک وامبت می تواند کل عمر خود را در تنهایی سپری کند اما وامبت دیگری از گونه دیگر همزمان با 12 وامبت دیگر زندگی کند! تمامی وامبت ها بیشتر فعالیت های خود را به صورت شبانه انجام می دهند و روز را استراحت می نمایند. وامبت ها شبانه در پی غذا می فرایند. در طول فصول سرد، این احتمال وجود دارد که وامبت ها عادت خود را تغییر دهند و روز برای گرم شدن از لانه خود بیرون بیایند. درست است که نزدیک ترین خویشاوند وامبت ها کوالاها هستند اما وامبت ها برخلاف کوالاها از درخت بالا نمی فرایند و ترجیح می دهند تا در زیر زمین زندگی نمایند. وامبت ها شناگران ماهری هستند و به شنا کردن نیز علاقه دارند.

در خصوص شرایط بقای وامبت ها باید گفت که طبق گزارشات IUCN، تنها یکی از گونه های وامبت ها که Northern hairy-nosed wombat نام دارد در دسته در خطر انقراض قرار گرفته است. این گونه از وامبت در حال حاضر تنها در یک پارک ملی یافت می گردد و شدیدا در خطر انقراض قرار گرفته است. از اینگونه وامبت تنها 115 عدد به جای مانده است. دلیل اصلی کاهش جمعیت اینگونه از وامبت ها از بین رفتن محیط ایده آل برای زندگی آن ها است. سایر گونه های وامبت در حال حاضر جمعیت و نسلی نرمال دارند و مشکل خاصی آن ها را تهدید نمی نماید.

در خصوص وامبت ها یک سری حقایق جالب مطرح است. به عنوان مثال در دوره چهارم زمین شناسی وامبت ها بسیار غول پیکر بودند و جثه آن ها در آن موقع هم مقدار یک کرگدن بود! وامبت های غول آسا در آن موقع روی زمین پرسه می زدند اما به مرور و با گذشت زمان مقدار آن ها کوچک تر شد تا اینکه به مقدار فعلی رسید. از جمله حقایق دیگر در خصوص وامبت ها می توان به این مسئله اشاره نمود که این جانوران علی رغم داشتن پاهای بسیار کوتاه می توانند با سرعت 40 کیلومتر در ساعت بدوند! پوست وامبت ها بسیار ضخیم است و در برخی مواقع می تواند در برابر گاز گرفتن سایر جانوران هم مقاومت کند و آسیی نبیند!

تمامی وامبت ها تنها در استرالیا یافت می شوند. این جانوران در نقاط کوهستانی، جنگل ها و علفزارها زندگی می نمایند و همان طور که پیش تر گفته شد، این جانوران لانه خود را به صورت تونل هایی در زمین حفر می نمایند. طول برخی از این تونل ها تا 200 متر هم می رسد. مشاهده شده است که برخی از وامبت ها چندیل لانه دارند که در طی سال چندین بار لانه های خود را عوض می نمایند.

اگر برای سفر به استرالیا برنامه ریزی می کنید، می توانید تور استرالیا را در وبلاگ فوتبال جستجو نموده و برترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت بخرید. بعلاوه برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، وبلاگ فوتبال لیست کاملی از جاهای تماشای استرالیا را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری داشته باشید.

تور استرالیا مقرون به صرفه

نظر شما در خصوص وامبت ها چیست؟ آیا مایل به تماشا این جانوران از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با وبلاگ فوتبال در میان بگذارید.

منبع: کجارو / livescience.com

به "کجا وامبت ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا وامبت ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید